Österlen är en del av vårt långa land som lockar många besökare. Som skåning har det blivit många turer till Österlen genom åren. Här finns vacker natur, långa kritvita ständer, hemtrevliga caféer, välrenommerade restauranger och historiska platser. Här finns det inga stora städer utan Österlen präglas av många mysiga byar och små fiskelägen. Sedan finns Karlaby Kro. Det är verkligen värt att åka till Österlen för att bo på https://www.karlabykro.se. Hit åkte jag och min man i höstas för att fira vår bröllopsdag i efterhand.

Karlaby kro

Så fort vi stiger innanför dörren får vi ett genuint trevligt bemötande. Vi känner oss välkomna och omhändertagna från första stund.

Vi blir visade vårt fina, stora rum.

Lyxigt och mysigt på samma gång. En perfekt kombination, tycker jag. 🙂

Härlig utsikt från rummet.

Omgivningen

Karlaby är ett litet samälle som består av några hus och gårdar. Karlaby kro är vackert beläget 15 minuters bilfärd från såväl Kivik som Simrishamn. Knappt 10 minuter därifrån ligger Gyllebosjön som erbjuder bad och fiske. Hav och vacker natur har du också runt knuten.

Under vår vistelse på Karlaby Kro var vi mer än nöjda med att gå en promenad i de närmsta omgivningarna.

Orangeriet

I orangeriet kan du få olika spabehandlingar, basta eller bada i den inbjudande poolen. Njutbart!

Restaurangen

Vi åt trerätters middag på kvällen med vinpaket till.

All mat var fantastisk god och med de välanpassade vinerna till blev måltiden något ut över det vanliga!

Mitt middagssällskap.

Morgonen efter vaknade jag jättetidigt, för ovanlighetens skull. Det var en av väldigt få morgnar som jag vaknade före min morgonpigge man. Jag tassade ner i det mysiga rummet vid orangeriet och blev bjuden på en kopp te. Här satt jag en stund och bara njöt.

Jag och min man var de första gästerna till frukostbuffén. Denna frukost går bara att älska. Det var mysigt, mycket att välja på och som pricken över i:et serverades cava. Det går väl inte att få en bättre start på dagen? 🙂

Ett ställe att längta tillbaka till

Karlaby kro är ett hotell. När vi åker härifrån känns det som att vi har varit på så mycket mer än på ett hotell. Vi har fått omsorg i form av god service, god mat, hemtrevlig miljö och spa. Tänk att det går att känna ett lugn och få energi på samma gång. Och det på mindre än ett dygn! När vi åker från Karlaby kro  konstaterar vi båda att det ord som vi främst förknippar med Karlaby Kro är välbefinnande.

Just nu har du möjlighet att möta våren på Österlen. Det finns nog inget bättre ställe att göra det på än just här.

Vi hade fullt upp att njuta så vi glömde det där med att fota oss. Detta gryniga foto var det ända vi tog.  Ups! 🙂