Sista dagen i Makedonien med ett sista stopp i Skopje

Sista hela dagen i Makedonien började i Ohrid och avslutades i Skopje

Denna morgonen var det varmare än de andra dagarna, så vi lade oss vid poolområdet på vårt hotell. Solen letade sig fram och det blev som en fin svensk sommardag. Jag läste bok, solade och tog ett svalkande dopp med utsikt över Ohridsjön.

Inför vår resa till Makedonien hittade jag några andra resebloggar som varit där. Om staden Struga hade jag läst på http://www.freedomtravel.se som Helena och Peter har upplevt. Så vi bestämde oss för att äta lunchen ute på en restaurang på en brygga i Struga. Vi tyckte det var ett mysigt ställe, men som mycket annat vi såg i Makedonien var det rätt så slitet. Tyvärr blev inte detta vår favoritby, vilket kan bero på att det är offseason nu eller att vi redan i huvudet var på väg från Ohrid och mot nya äventyr i Skopje. Men om du är nyfiken på Makedonien så kolla även in deras andra tips att uppleva där.

Inför vår resa till Makedonien hittade jag några andra resebloggar som varit där. Om staden Struga hade jag läst på Freedomtravel som Helena och Peter har upplevt. Så vi bestämde oss för att äta lunchen ute på en restaurang på en brygga i Struga. Vi tyckte det var ett mysigt ställe, men vi upplevde det väldigt slitet. Tyvärr blev inte detta vår favoritby, vilket kan bero på att det är offseason nu eller att vi var på väg mot Skopje och nya upplevelser där. Om du är mer nyfiken på Makedonien så kolla även in deras tips.

Väl framme i Skopje så började vi med att besöka fortet med en fantastisk utsikt över Skopje.

Vi upplevde Skopje, som en liten storstad och vi promenerade runt och tittade på dessa stora byggnader och otroligt stora statyer. Vad jag har förstått så är anledningen till alla dessa statyer att man vill visa upp alla viktiga personer och landets rika historia.

Vi avslutade med ett besök i Old bazaar och åt god turkisk mat.

Vi sov på ett lägenhetshotell vars namn var Elizabeth apart hotel. Det kostade drygt 200 kr med frukost för oss båda två. Det var beläget utanför centrum, men endast några 100 meter från City Mall. Rummet var enkelt men fräscht. Vi skulle flyga hem tidigt på morgonen och de erbjöd sig t.o.m. att göra mackor som vi kunde ha med vilket vi tyckte var bra service trots det låga priset. På kvällen var jag och min man rörande överens om att vi haft en härlig långhelg i Makedonien och att vi hade nya upplevelser med oss, men att nu längtade vi båda hem till våra barn. Tack Makedonien:)./Pernilla