Belgrad

Ibland bokar vi en resa efter att ha gjort gedigen research långt i förväg. Ibland, så som det blev när vi bokade vår resa till Belgrad, bokar vi en resa väldigt impulsivt och helt utan att veta något om resmålet. Förbereda sig inför en resa är ”halva grejen”, enligt mig. Fast på kortare resor kan det också vara riktigt kul att åka till ”oskrivna blad”, vilket ger en mer möjlighet göra undersökningar på plats och utifrån det göra vad som känns kul just där och då.  Belgradresan bokades för ett par veckor sedan väldigt spontant. Denna gång var det faktiskt priset på flygbiljetten och flygtiderna som avgjorde var vi skulle resa.  Även om det bästa som finns är att resa med familjen är det ibland riktigt kul att göra kortare resor med bara vänner. Denna gång fick våra barn göra andra roliga saker under tiden vi var i Belgrad. Alla fyra var lika nöjda. 🙂

Vi bodde på hotell Metropole Palace, vilket vi är väldigt nöja med. Fina rum, suverän service och härlig spa-avdelning.

Vi landade vid midnatt, så vi åt bara lite på hotellet innan vi kröp till kojs.

Efter hotellfrukosten begav vi oss ut för att upptäcka Belgrad. Staden är lätt att utforska till fots eftersom i princip alla sevärdheter ligger väldigt koncentrerat. Belgrad är en av Europas äldsta städer och den är belägen där floderna Sava och Donau möts. Från parken vid den historiska borgen Kalemegdan går det se hur floderna korsar varandras vägar. I borgen finns även ett militärmuseum.

Det mest anrika och sannolikt också det mest kända hotellet i Belgrad är Hotel Moskva.  I bottenvåningen finns ett omtalat café som erbjuder många olika bakverk.

Question mark bar byggdes 1823 och är en av Belgrads äldsta krogar. Krogägaren vill döpa den till  ”Vid katedralen” (Kod Saborne) eftersom den ligger precis bredvid katedralen St Michael. Kyrkan blev förfärad över detta och det uppstod en konflikt. Under tiden namnstriden pågick satte krogägaren ut en skylt med ett frågetecken. Tecknet blev så uppskattat så skylten är kvar än idag och numera  är ? en av Belgrads mest populära krogar.

Rakia bar är en annan känd och populär bar. Här har de ett brett utbud på Rakia. Vi  åkte hit för en aperitif innan middagen och vi möttes av otroligt trevlig personal som rekommenderade en smak på Rakia som han trodde skulle passa oss. Ingen av oss är förtjusta i Rakia, men vi tänkte att vi  ville ta ”seden dit vi kom”. Jag blev positivt överraskad, jag tyckte faktiskt att Hallon-rakia var riktigt ok.

Efter vårt stopp på Rakia bar begav vi oss till Dva Jelena som ligger på mysiga kullerstensgatan Skadarlija. Det blev en fantastisk kväll.. Det ärr absolut inget fel på maten på Dva Jelena, men det är inte den som gör att jag rekommenderar dig att besöka denna restaurang när du åker till Belgrad. Under kvällen spelade ett liveband och i princip alla gäster sjöng och dansade. Eftersom vi inte kan ett enda ord serbiska kunde vi inte sjunga med, men vi dansade och blev medbjudna i gemenskapen ändå. En helt fantastisk kväll!  5,5 timmar (!!!) senare lämnade vi restaurangen upprymda och med en helt ny upplevelse med oss hem

Under vår sista dag i Belgrad fortsatte vi utforska staden till fots. Historien gör en påmind när man går runt i staden. Av världens alla huvudstäder har Belgrad upplevt flest krig. Staden har bränts och jämnats med marken 44 gånger, den har blivit erövrad 60 gånger och staden har dessutom blivit bombad, senast 1999. Det är inte förvånande att Belgrad inte är en bildskön stad. Vad är det då som gör att staden ändå är värd att besökas?

Historien gjorde absolut intryck på mig då jag gick runt i Belgrad. En viktig påminnelse vad som hände här för inte så länge sedan.

Staden erbjuder en härligt vänlig atmosfär. Alla vi pratade med var otroligt gästvänliga – taxichaufförer, hotellpersonal, restaurangbesökare och människor vi bad om hjälp när vi var ute på stan. Vi upplevde en stolthet och glädje av att vilja visa upp ”sitt” Belgrad.

Jag gillar kontrasterna Belgrad erbjuder.  Bakom de gråa fasaderna finns moderna restauranger och mysiga restauranger med fantastisk värme och stämning.

Det är billigt att vara turist i Bergrad. Uppskattningsvis betalade vi halva priset för mat och dryck.
Sankt Savas tempel är en av  världens största ortodoxa kyrka.

Beton Hala, är en gammal lagerlokal, som inte ser mycket ut för världen på utsidan. På insidan ryms supermoderna barer och restauranger. Byggnaden ligger precis vid floden Sava i området Savamala. Stadsdelen som sägs ha gått från att vara ett sjabbigt område man ska hålla sig ifrån till att vara en av Belgrads ”hetaste”, som nu ex. är känt för kulturella evenemang, restauranger och nattklubbar.

På restaurang Comunale i Beton Hala åt vi ljuvligt god hemgjord färsk pasta.

Vi avslutade lunchen med en smarrig efterrätt

Innan vi reste hem besökte vi  hotellets spa. Jag har svårt att tänka mig en bättre avslutning på en intensiv, men rolig helg med vänner i Belgrad.